Tiivistunnelmainen romaani maantieteen määrittelemistä identiteeteistä ja klassisen musiikin maailmasta.
Gerard Monti on luovaan tyhjiöön pudonnut kapellimestari, joka ei ole onnistunut säveltämään mitään sen jälkeen, kun hänen rakastettunsa Anna jätti hänet. Nyt, yli kymmenen vuotta myöhemmin, Gerard saa erikoista postia: kutsun hautajaisiin, tulevan vainajan itse allekirjoittamana. Kutsun lähettäjä on Anna.
Gerard lähtee vaivalloiselle junamatkalle halki Euroopan juuri silloin, kun tulivuori Islannissa on purkautunut ja lentäminen mahdotonta. Gerardin lähestyessä hautajaiskaupunkia Anna yrittää sopeutua ajatukseen kuolemastaan, hänen elämänsä piiri pienenee, ja tiivistyy lopulta yhteen huoneeseen. Taakse jäävät säkenöivät päivät oopperan kuiskaajana, aiemmin niin värikäs elämä menettää vähitellen viimeisetkin sävynsä. Sitten tapahtuu jotakin odottamatonta, ja Anna on pakotettu kohtaamaan maailman vielä kerran uudesta näkökulmasta.
Vaihtuvien junien penkeillä huojahdellessaan Gerardilla on hyvää aikaa muistella Annaa ja yrittää vihdoin ymmärtää tämän Itä-Euroopasta kotoisin olevan naisen suhdetta länteen – ja omaa suhdettaan itään. Marissa Mehrin romaani kysyy tärkeitä kysymyksiä siitä, millaisia kertomuksia me kerromme itsestämme ja toisistamme maantieteellisin perustein. Romaanin tapahtumien yllä väreilee kiehtovana Rusalka, slaavilaisesta mytologiasta innoituksensa saanut Dvořákin ooppera, jolla on oma tärkeä merkityksensä sekä Annalle että Gerardille.
Oliko Anna ollut kuoleman leimaama siitä hetkestä lähtien, kun Ježibaba oli taikonut hänet ihmiseksi? Kun Anna oli noussut pinnalle, loikannut tuon näkymättömän ja maagisen rajan yli idästä länteen. Siirtynyt vedestä maalle ja jokainen oli nähnyt, ettei hän ollut yksi heistä.
Rusalka: kuiskaajan muotokuva
Kustannusosakeyhtiö Siltala
Julkaistu: 13.8.2021
ISBN 978-952-234-866-1
Kansi: Elina Warsta
Kirjasta sanottua
”Romaani vakuuttaa lauseensa, sävynsä ja rakenteensa puolesta.” Turun Sanomat
”Marissa Mehrin salaisuuksia tihkuva tarina hurmaa ja saa sisälläni soimaan Dvořákin säveltämän ihanan Rusalkan laulu kuulle.” ET-lehti
”Rusalka on punnittu, ajankohtainen romaani, jossa puhutaan kahden aikuisen ihmisen sielujen tilasta, mikä on miellyttävä keidas kaiken pinnallisen mölyn keskellä.” Kulttuuritoimitus
”Mehrin proosa on hetkissä viipyilevää, paikoin utuista ja syvän filosofisia ongelmia pohtivaa. […] Rusalka on vaikuttavimmillaan lähestyvän kuoleman kuvauksena. Se iskee lukijan ihon alle silloin, kun se keskittyy rajuihin vaistomaisiin tunteisiin.” Savon Sanomat
”Rusalka on parhaimmillaan kuvatessaan lännen ylimielisyyttä itää kohtaan. Näissä paikoissa Mehr on vahvasti omalla maaperällään[.][…] Romaanissa Mehr onnistuu luomaan kuiskaajastakin eräänlaisen myyttisen hahmon.” Helsingin Sanomat
”Tässäpä erityinen kirja, maaginen, outo ja kummallinen, ja samalla sisäänsä kietova, universaali tarina rakkaudesta, kuolemasta ja oopperasta.” Kirjavinkit.fi
”[T]ämä kirja on kuluvan vuoden parhaiden kotimaisten kärkikahinoissa. […] Miten hienosti kirjailija tavoittaa kuolevan ihmisen mietteitä! Onnistuneiden henkilöiden lisäksi täytyy mainita hienosta kielenkäytöstä ja taitavasta verbaliikasta, kyvystä nimetä ja tunnistaa ihmisten välillä piilossakin olevia tunteita, ymmärryksestä ihmismieltä kohtaan.” Lukutuulia-blogi
Kritiikit ja blogit
Anun ihmeelliset matkat -blogi 7.6.2022
Kirjavinkit.fi 4.2.2022
Savon Sanomat 28.12.2021 (sama kritiikki Keskisuomalaisessa 12.1.2022 ja Karjalaisessa 5.1.2022)
Kulttuuritoimitus.fi 20.12.2021
Helsingin Sanomat 29.11.2021
Hemulin kirjahylly -blogi 26.11.2021
Lukutuulia-blogi 22.11.2021
Toisinkoinen 28.10.2021
Me Naiset 41/2021
ET-lehti 18/2021
Turun Sanomat 29.8.2021
Haastattelut
Luomiskertomus Yle Areena 8.1.2022