”Olin menettänyt asunnon, säästöni ja pian kenties myös työpaikkani – oopperasta en luopuisi.”
Aloin käydä konserteissa säännöllisesti, joskus jopa viikoittain. Kuuntelin klassista musiikkia päivittäin. Ahmin kaiken kirjallisuuden, mikä liittyi oopperaan. Opin pitämään suuni kiinni, jotten paljastuisi. Edelleen koen olevani huijari, joka ei kuulu oikeasti oopperan maailmaan.
Ooppera on luokkakokemus, se on elitististä, rasistista, nationalistista, naisvihamielistä ja täynnä vallan väärinkäyttöä. Ooppera on aina kietoutunut vallan ympärille kenties näkyvämmin kuin mikään muu taiteenlaji. Muistan, kun luin Carmen-oopperan synopsiksen ensimmäisen kerran. Siinä kerrottiin, että loppukohtauksessa Carmen heittää mieheltä saamansa sormuksen ja lähtee ohittamaan tämän, mutta kävelee miehen pitelemään veitseen. Kävelee veitseen? Anteeksi mitä?
Mehrin esseistinen teos kertoo karnevalismin hengessä vaikeasta suhteesta, rakkaudesta oopperaan. Se pureskelee eliitin taidetta, joka on välillä myös anarkistista ja vallankumouksellista.
Nainen joka käveli veitseen: kirjoituksia oopperasta ja vallasta
Vastapaino
Julkaistu: Elokuu 2024
ISBN: 978-952-397-182-0
Kansi: Mirkka Hietanen
Osta teos kustantamon sivuilta.
Kirjasta sanottua
”Minä hurmaannuin tästä kirjasta!” Suomen Tietokirjailijoiden tietokirjaraati Jyväskylän kirjamessuilla
”Olimme sangen yksimielisiä, suosittelemme muillekin Marissa Mehrin teosta Nainen joka käveli veitseen.” Suomen Tietokirjailijoiden tietokirjaraati Jyväskylän kirjamessuilla
”Rohkea, hauska, älykäs, haastava ja lisäksi lämmin.” Lukijapalaute
”Tämä [Nainen, joka käveli veitseen] on täynnä hehkeitä yksityiskohtia, tämä saa hymyilemään, nauramaan ja melkein itkemään. Kirja on raikas tuulahdus oopperakirjallisuudessa! Biografinen ja elitismikriittinen tyyli antaa sille ihan oman vireen. Ajattelin myös sitä kuinka hienosti kuvaat Figaron häitä, ja kuinka se kritisoi yläluokkaa, sinun kirjasi tekee ihan samaa myös muotonsa ja tyylinsä puolesta. Se on todella hauska ja siinä on valtavasti persoonallisia yksityiskohtia. Tuollaista kirjaa tuskin on oopperasta kirjoitettu. Voin hyvin kuvitella että se ärsyttää niitä, jotka mielellään pitävät kiinni oopperan – ja sitä koskevan kirjallisuuden – mahtipontisesta ja teennäisestä luonteesta.” Filosofian tohtori, säveltäjä ja tutkija
”Ooppera ei ole minulle tuttua, mutta kirja sai kiinnostumaan ja innostumaan aiheesta. Vaikka kirja on monin tavoin kriittinen oopperaa kohtaa, se välttää tälle ajalle tyypillisen mustavalkoisen puolesta vai vastaan -asetelman ja on selvästi kirjoitettu rakkaudesta lajiin.” Saara Särmä, feministi ja tutkija
Haastattelut
Mitä ohjaaja voi tehdä oopperassa? (Teatteri&Tanssi+Sirkus 5/2024)
Puheenvuoro (Helsingin Sanomat 14.7.2024)